Utställningen Bärtider har varit en del av grupputställningen ”Encounters – Nordic Photography Beyond Borders”, som visats på Hasselblad Center i Göteborg, Fotografiskt Center i Köpenhamn och Reykjaviks fotografiska museum. Detta är första gången Bärtider visas som soloutställning.

Med utgångspunkt i en bärplockarstrejk som utspelade sig i Umeå under hösten 2013, och platsen, samhället, Fredrika, bärplockningsnav i Västerbotten, har Johannes Samuelsson tillsammans med kulturgeograferna Aina Tollefsen och Madeleine Eriksson följt trådar inom bärindustrin.

Fokus har legat på råvarukedjan och på plockarnas situation, den disciplinering de utsätts för och det motstånd de gör. Det är en oregelbunden fotografisk undersökning som pågått sedan början av 2012.

Samuelsson besöker bland annat bärplockare i nordöstra Thailand, en hälsomässa i Frankrike och företaget Glommersbär i Glommersträsk. I boken Bärtider, publicerad våren 2019, redovisar Samuelsson det fotografiska materialet med texter som beskriver och reflekterar över fältarbetet. Det är en utsaga om en region, dess samtidshistoria och den väv av globala relationer som vi alltid befinner oss i. 


Johannes Samuelsson är konstnär och dokumentärfotograf utbildad vid Högskolan för fotografi i Göteborg. Hans uttrycksmedel är text och fotografi och hans arbetsmetoder är journalistiska, essäistiska och dokumentära. I sina konstnärliga projekt samarbetar han ofta med aktörer utanför samtidskonstfältet.

I november 2019 mottog Johannes Samuelsson Helsingborg Dagblads fotopris för betydande bildjournalistik, med motiveringen:
”Hans närgångna studier av det lokala äger konstnärens uppmärksamhet och bildjournalistens uthållighet. Umeåbon Johannes Samuelsson vänder kameran, pennan och den varsamma nyfikenhetens bländare mot korvgubbar, bärplockare och kaminbyggare i sitt Västerbotten. Fotografen följer dem i dagar och år och när deras historier slutligen presenteras är det som omsorgsfulla bildessäer som ömmar för att göra fotoobjekten till subjekt.”