Välkommen till Norrbottens museum
Alltid fri entréNorrbottens museum
Stängt idag
Norrbottens museum
Stängt idag
Arkivcentrum Norrbotten
Öppet idag: 09:00 - 15:00
Författaren Jan Bergsten har skrivit två böcker om vad järnvägens ankomst betytt för Norrbotten. Föredraget berättar både om Malmbanans tillkomst liksom Haparandabanans dramatiska historia, knuten till första världskrigets utbrott.
Redan på 1600-talet sa rikskansler Axel Oxenstierna att ”i Norrland hafva vi ett Indien inom våra gränser, blott vi förstå att bruka det". Detta förstod inte Sverige. I stället var det engelska kapitalister som såg möjligheten att utvinna naturrikedomarna och att det behövdes en järnväg för det. När järnvägen byggts började folkvandringen norrut. Först kom arbetarna, sedan agitatorerna, föreningsfolket och så konstnärerna. De första turisterna kom i norra Europas lyxigaste tåg när de första malmtågen börjat rulla.
Den andra gränsöverskridande järnvägen kom till på 1910-talet och sträckte sig 16 mil från Boden till Haparanda. Det blev ett av de långsammaste järnvägsbyggena i Sveriges historia. När banbygget nått rikets östra gräns bröt första världskriget ut. Karungi och senare Haparanda förvandlades till den enda möjliga gränsöverfarten för återvändande flyktingar, diplomater, smugglare, spioner och krigsinvalider.
En av resenärerna var Iljitj Uljanov, eller Lenin som blev hans mera kända namn. I Haparandavagnen på kvällen den 13 april 1917 dödförklarade han socialdemokratin: ”Vi bör kalla oss kommunister och partiet för det kommunistiska...”. Han reste i sällskap med hustru och ung älskarinna.
Jan Bergstens böcker har titlarna När tåget kom till Tornedalen och När tåget kom till Lappland och är utgivna av Trafik-Nostalgiska förlaget.
-
Arkivcentrum Norrbotten,
Höstvägen 7, Luleå
Kostnadsfritt