Plats: Liggá, Liggá
Vy över stenåldersgrav i Liggá. Fem arkeologer gör en arkeologisk utgrävning vid graven. På platsen finns det stenar.
Arkeologisk undersökning av stenåldersgraven i Liggá, Jokkmokks kommun. Foto: G Rúnar Gudmundsson, Norrbottens museum.

Norrbottens museum avslutar i år den arkeologiska räddningsundersökningen av rödockragraven strax nedströms Ligga kraftstation i Jokkmokks kommun. Undersökningen genomförs med anledning av att graven är på väg att erodera ut i Stora Lule älv, som en följd av den ökade erosionen efter vattenkraftsutbyggnaden.

I samband med den arkeologiska undersökningen bjuder vi in allmänheten till guidade visningar vid fyra tillfällen.

Visningar

• Onsdag 19 juni klockan 14.30
  • Onsdag 19 juni klockan 18.00 (i samarbete med Ájtte museivänner)
  • Onsdag 3 juli klockan 14.30
  • Onsdag 3 juli klockan 18.00

Hitta hit och tillgänglighet

1. Kör E45:an norrut från Jokkmokk.
  2. Efter Ligga kraftstation, sväng vänster mot Muddus nationalpark.
  3. Följ därefter skyltning mot stenåldersgrav.
  4. Parkering sker vid iordningsställd parkeringsplats i närheten av fornlämningsområdet, samt efter grusvägen.
  5. Därefter en cirka 500 meter lång promenad längs en stenig stig fram till rödockragraven.

För mer information, kontakta Norrbottens museums arkeolog Frida Palmbo på telefonnummer 070-300 94 32.

Datum:

Plats:

Frida Palmbo

Arkeolog

Uppdaterad:

Fler bilder

'En arkeolog som står på en stenig mark intill en älv.'
'Tre arkeologer som undersöker en stenig mark intill en älv.'

Du kanske också gillar?

Plats: Ligga, Jokkmokk

Plats: Ligga, Jokkmokk
Visning av rödockragrav

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.