Kungens 50 år på tronen

Datum: -
Plats: Norrbottens museum, Luleå centrum
Kung Carl XVI Gustaf
Kung Carl XVI Gustaf. Foto: Thron Ullberg, Kungl.Hovstaterna.

Fotoutställning

2023 är ett jubileumsår för Sverige. H.M. Konungen firar 50 år som kung och dessutom är det 500 år sedan som Gustav Vasa valdes till Sveriges konung. Med anledning av jubileumsåret besöker Kungen och Drottningen samtliga 21 län i Sverige. Den 30 mars besökte DD.MM. Konungen Norrbottens län och residensstaden Luleå.

Den 30 mars fick länets invånare möjlighet att möta Kungen, bland annat vid det publika firandet i stadsparken, under jubileumsceremonin i Kulturens hus samt vid fotoutställningen på Norrbottens museum.

Foto: Thron Ullberg, Kungl.Hovstaterna

Fotoutställning i museiparken

Kungl. Hovstaternas officiella porträtt och ögonblicksbilder från Kungens engagemang och uppdrag, visas tillsammans med fotografier från besök i Norrbotten under 50 år. Fotografierna från länet kommer från Länsstyrelsens bildinsamling från allmänheten, kompletterat med Länsstyrelsens egna bilder samt arkivbilder från lokaltidningarna.

Datum:

Plats:

Uppdaterad:

Du kanske också gillar?

Ralph Erskine i norr

Plats: Slöjd och formcenter, Shopping galleria
Ralph Erskine i norr

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.