Norrbottens läns arbetsstugor 1903-1954

Plats: Norrbottens museum, Luleå centrum
Barn och skolfröken utanför arbetsstugan i Arvidsjaur 1910.
Barn och lärare utanför arbetsstugan i Arvidsjaur 1910.

Norrbottens Arbetsstugor växte fram på grund av missväxt och nödår i länet, vilket skapade en svår situation på många håll i Norrbotten.

Många norrbottningar hade det svårt under nödåret 1902. Arbetsstugorna kom till genom välgörenhet och donationer med syfte att ge mat, husrum och skolgång till utsatta barn. Åtta provisoriska arbetsstugor öppnade efter nyåret 1903 i Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Korpilombolo, Pajala, Pello och Tärendö.

Mellan åren 1903 och 1954 fanns ett tjugotal arbetsstugor i Norrbotten. Ungefär 5 500 barn inackorderades, allt från ett skolår till hela sin skoltid.

Arbetsstugorna är en viktig del i vår norrbottniska historia. I utställningen lyfts arkivmaterial från Norrbottens Arbetsstugors verksamhet. I arkivets handlingar kommer dock inte de enskilda barnens upplevelser fram.

Stiftelsen Norrbottens Läns Arbetsstugors arkiv förvaltas av Norrbottens Föreningsarkiv. Arkivet rymmer bland annat brev, verksamhetsdokument, ritningar och mer än 2 000 fotografier från arbetsstugorna, och mycket mer. Materialet finns tillgängligt för alla intresserade vid Arkivcentrum Norrbotten på Björkskatan i Luleå, genom Norrbottens Föreningsarkiv tillsammans med Norrbottens museums arkiv.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.