Wanja Djanaieff och hennes tjugotvå älsklingsfärger

Datum: -
Plats: Norrbottens museum, Luleå centrum
Wanja Djanaieff med vänner på ett biltak. Det är 1970-tal och alla bär färgglada, mönstrade kläder som Wanja designat.
Wanja Djanaieff med vänner i färgglada, mönstrade kläder.

En omfattande retrospektiv med Wanja Djanaieff – en av Sveriges mest inflytelserika textilformgivare.

Wanja Djanaieff, född 1941, har varit designchef vid bland annat NK Designgrupp, Strömma Sweden och Almedahls. Hennes arbete blev känt för en bred publik när hon designade kläder åt den svenska OS-truppen i München 1972. Hon har även varit verksam som scenograf, kostymdesigner och professor.

Utställningen är en personlig berättelse om ett ovanligt mångsidigt konstnärsliv. Här presenteras ett stort urval av de hundratals mönster för textil som hon formgivit sedan 1960-talet, och som blivit stilbildande för en hel era. I utställningen visas även skisser, kläder och andra verk.

Utöver sin designgärning har Wanja Djanaieff engagerat sig för en hållbar utveckling inom textilindustrin, särskilt för linet som material och utveckling av produkter av lin. En viktig del av hennes verksamhet har varit att lyfta textilhantverket, kollektivt skapande och att inspirera kvinnogrupper att samlas kring hantverk och hemslöjd.

Under utställningsperioden visas även filmen om Wanja på Norrbottens museum – ”Mitt optimistiska jag” som Wanjas son, dokumentärfilmaren Niklas Djanaieff, gjort.

Utställningen är framtagen av Marabouparken konsthall

Datum:

Plats:

Uppdaterad:

Du kanske också gillar?

Ralph Erskine i norr

Plats: Slöjd och formcenter, Shopping galleria
Ralph Erskine i norr

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.