34 broderier av rödlistade djur- och växtarter

Utställning i länet
Plats: Silvermuseet, Arjeplog
Collage av små broderade tavlor av några utrotningshotade djur och växtarter.
Broderat collage av utrotningshotade djur och växtarter.

Täcklebo Broderiakademi/Norrtrådar har broderat rödlistade djur- och växtarter. Genom Norrbottens museum har det blivit en utställning som nu visas hos Silvermuseet i Arjeplog.

Täcklebo Broderiakademi har som syfte att visa broderiets möjligheter som konstnärligt uttrycksmedel samt främja intresset för fritt broderi.

När de utmanade sina medlemmar att brodera rödlistade arter, antog lokalgruppen Norrtrådar i Luleå den direkt. Genom Norrbottens museum blev broderierna en utställning. Nu kan du ta del av den på Silvermuseet i Arjeplog, och samtidigt lära dig mer om några av våra rödlistade arter.

SLU Artdatabanken

De fem montrarna som ingår i broderiutställningen, samt en rollup med text om utställningen.
Översikt av broderiutställningen.

"34 broderier av rödlistade djur- och växtarter" är en vandringsutställning från Norrbottens museum. Lapptäcken i dockformat är en vandringsutställning från Norrbottens museum. Mer fakta och information hur du bokar utställningen kan du läsa via länken nedan.

Fakta för utställare