34 broderier - rödlistade djur och växtarter

Utställning
Plats: Ájtte - Svenskt Fjäll- och Samemuseum, Jokkmokk
Collage av små broderade tavlor av några utrotningshotade djur och växtarter.
Broderat collage av utrotningshotade djur och växtarter.

Täcklebo Broderiakademi har som syfte att visa broderiets möjligheter som konstnärligt uttrycksmedel samt främja intresset för fritt broderi. På föreningens årsmöte 2023 fick alla medlemmar i Täcklebo Broderiakademi utmaningen att brodera djur- och växtarter i Sverige som är rödlistade.

I Luleå har Täcklebo Broderiakademi en lokalgrupp, Norrtrådar, som antog utmaningen att brodera rödlistade arter. Medlemmarna fick en lista på arter av Luleås kommunekolog Örjan Spansk, som också skrivit texterna till varje enskilt broderi.

Varje broderi har också en liten röd tygbit med en kombination av två bokstäver som visar vilken grad av rödlistning just den arten har. Den svenska rödlistan är en lista över arter och deras hotstatus i Sverige.

SLU Artdatabanken

Ájtte - Svenskt Fjäll- och Samemuseum,